Pagina's

woensdag 31 december 2014

terugblik 2014

Na een terugblik over 2013  te hebben gemaakt nu ook een terugblik over 2014. 't Is tenslotte niet voor niets bijna 2015.

In 2014 hoopte ik het gekwakkel met blessures achter me te laten. da's niet gelukt. Periodes waarin ik lekker liep, wisselden zich af met periodes met volledige loop-stilstand. Daardoor wéér niet die progressie kunnen maakte, waar ik op hoopte.
Met een jaartotaal van véél te weinig kilometers: slechts 1178 km.
Maar, hé, kom op, ondanks al die kleine blessuretjes kan ik óók zeggen dat ik sinds januari 2009 géén 'echte, grote' blessures meer heb gekend. En da's mooi!

Op 4 januari liep ik  m'n eerste rondje van het kalenderjaar. Het was een mooi begin van een nieuwe periode, nadat ik de laatste maanden van 2013 met een kuitblessure zat. Langzaam maar zeker ging het weer wat op hardlopen lijken. Het vertrouwen kwam terug en ik kon zelfs weer op de baan trainen. 
Totaal: 116 km.

Op 2 februari was er een eerste test: de Twiskemolenloop. Het was m'n eerste wedstrijd sinds 8 maanden. Ik liep de 10 km in 41'44". Geen tijd om over naar huis te schrijven, maar ik had weer eens een wedstrijdje gelopen.
Twee weken later deed ik voor het eerst mee aan een cross. Wat was dat leuk om te doen, zeg! En zo verliep ook februari naar tevredenheid. 
Totaal: 166 km.

In maart liep ik voor het eerst sinds 10 maanden weer eens meer dan 200 km, 203 km om precies te zijn. Het was in 2014 de eerste, maar ook de laatste keer dat ik de 200 km grens passeerde.
Op 16 maart liep ik een behoorlijke 10 km tijdens de Spaarnwoudeloop: 38'17". Eindelijk kon ik zeggen: "Ik ben weer terug!" Maar vlak na dit mooie resultaat, begon m'n linkerachillespees wat op te spelen.

Begin april nog steeds wat last van de stiekeme-pees. Ik had er niet veel last van. Schaal 1:10, maar langzaam werd het 2:10 en zelfs 3:10. Toen toch maar weer naar de fysio. Het bleef zeuren. Erger werd het niet, maar beter ook niet. En zo werd april geheel onverwacht een teleurstellende maand met slechts 39 km op de teller.

Het werd mei. Meestal een prachtige maand om te sporten. Maar nu werd het een loopmaand met 0,0 km! Wél ruim 800 km gefietst. Leuk, maar niet waar het voor een hardloper om draait.

Ook juni werd een maand met vooral fietsen. Zelfs een record behaald. Nooit eerder fietste ik in 1 maand zoveel km's als in deze juni: 1006! In week 22 t/m 25 fietste ik zelfs 1122 km, zo staat te lezen in het stukje I'm back! Dit stukje noemde ik zo, omdat ik ondertussen weer wat aan het lopen was. En gelukkig zonder last van de achillespees! 
Totaal: 42 km.

In juli kon ik zonder last doortrainen. De trainingen bestonden voornamelijk uit duurloopjes. Inmiddels had ik zelfs een doel voor ogen: de Warming Up loop op 27 augustus. Een leuke voorbereidingsloop van 7,5 km.
Het hoogtepunt van de maanden juli en augustus was toch wel de vakantie van 3 weken in Zuid Frankrijk met heel veel (duur)lopen en fietsen! 
Totaal: 115 km.

Het einde van de zomervakantie naderde, het was alweer augustus. Na de zomervakantie ging ik weer op de baan trainen. En wat ging het lopen weer goed en lekker, zeg!
De Warming Up loop ging boven verwachting goed. Ik liep de 7,5 km in 27'32". En omdat ik voor het eerst een 7,5 km liep, zou je kunnen zeggen dat het een pr is.
Totaal: 163 km.

Ook in september ging het goed. Op 12 septemper deed ik mee aan de MiLa avondwedstrijd op de baan van Dem, onderdeel 5000m. Ik had de vorm om onder de 18 minuten te kunnen lopen, maar het lukte net niet: 18'01". Balen, maar ik had de stijgende lijn te pakken en wist zeker dat het me tijdens een andere keer kon lukken. Positief gezien: 18'01" was wel een nieuw pr.
Totaal: 142 km.

Op naar oktober. Op de 12e liep ik de Najaarsloop in Heerhogowaard. De 10 km ging in 38'05". Ik was er niet heel tevreden mee. Maar de weken ervoor had ik niet super getraind en dus verraste het me niet. Wat me wel verraste, was dat ik vlak na deze loop met wéér een blessure te maken kreeg, nummer zoveel! Nu een plekje aan de binnenkant van m'n onderbeen. Bijna tegen m'n scheenbeen aan, ter hoogte van m'n kuit.
Totaal: 99 km.

November: nauwelijks lopen, wéér fysio, wéér herstellen, pfff ...
Totaal: 20 km.

En ten slotte december: nog steeds herstellende. Het lopen lijkt wel weer wat op gang te komen. Ik kon de laatste weken om de dag een rustig en kort minutenloopje doen, bijvoorbeeld 6*5' met p=2' of 3*10' met p=3'. En op de valreep was het weer mogelijk om een duurloopje van 30 à 40 minuten te doen. De kerstvakantie heeft 'dus' een positieve werking! Het vervelende plekje lijkt langzaam maar zeker meer naar de achtergrond te verdwijnen. Hopelijk is het in januari 2015 helemáál weg!
Totaal: 75 km.

Gelukkig nieuwjaar!

2 opmerkingen:

  1. Met weinig training loop je al steengoede tijden (bijv. warming up loop). Ik hoop dat je langer elkaar heel blijft om zo langere tijd achter elkaar te kunnen 'bouwen'. Wil wel zien waar jij dan uit komt. Volgens mij ga je dan zelfs jezelf verbazen....

    BeantwoordenVerwijderen