Pagina's

zondag 16 maart 2014

Spaarnwoudeloop '14

Vanmorgen reden Marco, Erik en ik met Harrie mee naar Spaarnwoude, om daar mee te doen aan de Spaarnwoudeloop, de 10 km. Av Dem was dus aardig vertegenwoordigd. Zeker toen we zagen dat Nevzat en Sanne ook van de partij waren.

Vooraf:
Het idee voor de Spaarnwoudeloop editie 2014 was om 3'55" per km proberen te gaan lopen. Dat zou een eindtijd van 39'10" betekenen en een tussentijd van 19'35" op de 5 km. Haalbaar, maar niet zonder slag of stoot. Zeker niet met de voorspelde wind, die sinds gisteren behoorlijk toenam.
Erik wilde 3'47" per kilometer gaan lopen en mikken op een eindtijd van 37'50". Sneller dan mijn Spaarnwoude 2010 tijd dus. En dus leek het me niet verstandig om (lang) met 'm mee te gaan. Mijn eerste kilometer is meestal vrij vlot, dus die kilometer zou ik nog met 'm mee kunnen, maar daarna leek het verstandiger om m'n eigen ritme en tempo op te pakken.

Goed, dan nu de loop:
Aan de start stonden ook Johan Neve en Jaap Velzerboer. De mannen met wie ik in mei 2013 naar mijn pr op de 10 km liep. Na het startschot zette ik (zoals gebruikelijk) meteen 'n beetje aan om lekker vooraan te kunnen lopen. Na een paar 100m kwam Erik me voorbij en probeerde ik aan te haken. Ik voelde dat het tempo wat te hoog lag en liet het "groepje Erik" gaan. De eerste km kwam ik door in 3'51", 4 seconden sneller dan ik vooraf had bedacht. Ik merkte dat het een tempo was dat ik goed kon. Maar, het was nog wel 9 km, hè. De 2e, 3e en 4e km gingen nagenoeg in hetzelfde tempo. Johan en Jaap hadden zich ondertussen bij mij aangesloten. Jaap is net als ik lang uit de roulatie geweest en was allang blij er weer bij te zijn. En Johan probeerde Lineke Kroon naar een winst bij de dames te loodsen (wat ook lukte) en ging dus niet voor eigen succes. Toen kwam "de" klim. Deze kon ik goed verteren: ik probeerde 'm op souplesse op te lopen en dat lukte prima. Ik zag tijdens het klimmen dat het gaatje met Erik kleiner werd. Na de klim kon ik het tempo goed vasthouden en probeerde het gaatje met Erik nog kleiner te krijgen. Er stond wel wat wind, maar gevoelsmatig minder dan ik vooraf had bedacht. En zeker minder dan tijdens de laatste 2 Twiskemolenlopen. Ik kwam tot bij Erik, ging voor 'm lopen en hoopte dat hij met me mee kon. Maar hij had niet zijn beste dag en liet lopen. De laatste 3 km liep ik dus alleen. En nog steeds goed qua tempo. Dit ging een 39-er of zelfs een 38-er worden, kon niet meer mis gaan. Tijdens de laatste km kon ik zelfs nog wat versnellen en kwam ik in 38'17" over de finish. Bij de finish werd ik opgevangen door een enthousiast klappende Jacco met z'n vrouw en dochter. Samen bleven we staan om de anderen te kunnen zien finishen.

Ik bleek in de categorie mannen 35+ ook nog eens 2e te zijn geworden (8e in totaal). Erik werd óók tweede: in de categorie mannen 45 + (11e in totaal). Hij liep 39'06". En óók Sanne viel in de prijzen met haar 43'42". Ze werd 3e dame. Marco kwam binnen in 40'18", Nefzat liep 41'46" en Harrie liep 43'21".
En zo reden we tevreden terug naar huis.

Mijn Spaarnwoudeloop 2014:
km:      10
tijd:      0:38:17. Waar ik zeer tevreden over ben.
gem.:   15,6 km/u. (3'51
"/km). En niet één km boven de 4 minuten.

km 01: 0:03:51
km 02: 0:03:51
km 03: 0:03:51
km 04: 0:03:52
km 05: 0:03:59
km 06: 0:03:48
km 07: 0:03:56
km 08: 0:03:44
km 09: 0:03:51
km 10: 0:03:30


8 opmerkingen:

  1. Ik 'wist' dat je het al kon Johan. Je moet het dan alleen nog wel 'even' doen en je hebt echt heel goed gelopen. Als je dan kijkt wat je de laatste km nog over hebt (3:30!!) dan ben je gewoon weer back in running. En ik gunde je het van harte dat je me in haalde :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, dank je, Erik. Je liep dan ook 6 km als een "mikpunt" voor me. Alsof je het er om deed. Jammer dat we het niet samen konden afmaken, hè. De volgende keer dan maar, oké!! Jouw tijd was natuurlijk ook prima, maar als je voor een 38-er gaat is een 39-er natuurlijk 'n tikje teleurstellend. Maar hé, mooi toch dat je teleurgesteld kunt zijn om een 39'06"! Ik had er vooraf voor getekend!

    Nu ik weet dat ik het weer aankan, kunnen we het een volgende keer wellicht ook wat op elkaar afstemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je blessuretijd is dus echt voorbij. Wat een km tijden! Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, onder die periode staat inmiddels een dikke streep! En da's maar goed ook, met de zomertijd voor de deur!
      :-)

      Verwijderen
  4. Peter Aardenburg18 maart 2014 om 10:22

    Dit is een TOP tijd, en je ziet het, gewoon voor Erik.
    Ook voor hem telt
    DE BOOG KAN NIET ALTIJD GESPANNEN STAAN!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Peter! Ik ben bang dat jouw opmerking Erik alleen maar op scherp zet en dat ik dus de volgende keer een flinke kluif aan 'm heb!
      ;-)

      Verwijderen
    2. Sterker nog: voor mijn gevoel zitten jij en ik nu nagenoeg op hetzelfde niveau en ik wil in juni ook geen figuur slaan he ;-) En natuurlijk willen wij weer allebei niet als M35ers door een M45 vernerderd worden haha!

      Verwijderen
    3. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, Dennis! ;-)

      Verwijderen