Pagina's

dinsdag 30 augustus 2016

Road to Amsterdam '16: week 14

Week 14 van de (20 weken) marathon voorbereiding tot Amsterdam in oktober. Nog 7 weken te gaan. Deze week zie ik ook als week 6 van de laatste 12 weken.

Nog 1 opbouwweek, 1 rustweek, 3 piekweken, 1 rustweek, en ... de week van de marathon.

Deze week staat in het teken van de 30 van Amsterdam Noord op zondag. Daar loop ik hopelijk 30 km in marathontempo. Gedurende de afgelopen weken ben ik bezig geweest met het uitbouwen van de tempoblokken op marathontempo op zaterdag en van het duurvermogen in de lange duurlopen op zondag. En hopelijk passen deze 2 puzzelstukjes zondag bij elkaar.


dinsdag: 4*2000m (p=400m) @4'00"/km 3'53"/km
Lekker op de baan getraind met onze groep. We liepen echt als een treintje over de baan en redelijk vlak. De 2 km's gingen in 7'41", 7'49", 7'51" en 7'40". Vanavond was vooral Dave onze wegkapitein: hij gaf prima het tempo aan!

woensdag: duurloopje
Vanmiddag, na het werken, m'n nieuwe schoenen bij Oosterbaan opgehaald: de Asics DynaFlyte. Ik had ze al, maar ze waren net een tikje te groot. En vandaag kon ik ze een half maatje kleiner op komen halen. En deze schoenen (die m'n beoogde marathonschoenen moeten worden) moesten natuurlijk wél even getest worden! De vorige waren blauw, deze grijs: eigenlijk mooier! Helemaal goed dus.
Vanavond na het eten ging ik met José en de kinderen naar de Pier in Wijk aan Zee. Lekker wandelen met de hond. En ik mocht daarna rennend terug naar huis: op m'n nieuwe DynaFlytes. Wat een heerlijke schoenen! Dit gaan ze worden, hoor, op 16 oktober! Zondag kan ik ze mooi testen tijdens de 30 van Amsterdam Noord!
Dochter Robin bleek vanavond een uitstekend fotografe! Eerst vond ze het leuk om me op de parkeerplaats bij de Pier al vast te leggen zie hiernaast). En later, toen de auto mij inhaalde, moest er even gestopt worden: "klik, klik, klik!"
https://connect.garmin.com/modern/activity/1330281057
Vandaag de maand augustus afgesloten. Het is met 367 km m'n beste maand ooit geworden. Zie: record.

donderdag: 20*400m (p=100m) in 1'25”p.x.
Heerlijke training op de baan met Rowdy en Frank. Het aantal rondjes was meer dan normaal bij een 400-tjes training en de pauzes waren korter. En toch gingen de rondjes soepel en ontspannen.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1332288324

vrijdag: duurloopje
Nog even één keer "de benen strekken" voor aankomende zondag. Zondag is de 30 van Amsterdam Noord. Dé test richting de marathon! Het weer was vanavond niet super: het was zwaar bewolkt en uiteindelijk begon het zelfs te regenen. En de wind nam wat toe. Het werd zelfs zó donker, dat de armverlichting geen overbodige luxe was. De komende dagen wordt het alleen maar minder. Zondag wordt zelfs de minste dag, hmmm ... Vooral de wind gaat toenemen. Maar goed: ook op 16 oktober kan het slecht weer zijn: zo bekeken wordt het een prima training, natuurlijk!
https://connect.garmin.com/modern/activity/1334184660

zaterdag: fluitdag
Toch nog gerend vandaag. Op het voetbalveld, als scheidsrechter.
Want ... als je goed wilt fluiten, moet je wel meelopen met "de mannen". En dus liep ik 2*25 minuten mee met de kanjers van Dem jo10-4 en hun tegenstanders.

zondag: 30 van Amsterdam Noord
Wat ik al aangaf: de weersvoorspellingen zagen er niet best uit. Goed te zien op het plaatje van weeronline.nl. De temperatuur ziet er op het plaatje goed uit, maar vooral de windkracht 7 zorgt ervoor dat het weer niet verder komt dan het cijfer 3. Hmmm ... Jacco, Jeroen en Dave zouden deze ochtend de Afsluitdijkrun lopen, maar deze is de avond van te voren wegens slechte weersomstandigheden. Hoe verzin je het!?!? Leuk voor mij is dat Dave en Jacco nu meegingen naar Amsterdam. Jeroen niet. Hij koos ervoor om 's ochtends een ronde in de buurt te lopen.
Zie 30-van-amsterdam-noord voor het verslag.


weekoverzicht:
Vooral de De 30 van A.N. heeft me stof gegeven tot nadenken. Het was een wijze les. Allereerst ben ik heel gebleven en kan verder gaan met bouwen! Dat is het voornaamste. Ik heb nog 6 weken om alle puzzelstukjes op hun plaats te krijgen! En die 6 weken zal ik nog heel hard nodig hebben om de marathon onder de 3 uur te kunnen lopen. Maar ... we gaan er natuurlijk wél voor!
Wat heb ik dan vooral geleerd?
Ik weet nu wel dat ik tijdens de marathon iets voorzichtiger van start moet gaan, zeker met zoveel wind. Kilometers van 4'12"/km à 4'15"/km zijn ook mooi en wellicht wat langer vol te houden dan de 4'10"/km van vandaag. Een kwestie van m'n energie zo goed  mogelijk verdelen. Volgens Jacco bereik ik dat om in het eerste deel van de marathon bij mannen als Jeroen en Frank te blijven lopen en niet sneller. Later in de wedstrijd zien we dan wel weer verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten