Pagina's

zondag 13 maart 2016

Spaarnwoudeloop '16

Ik heb de Spaarnwoudeloop 2x gelopen en 2x naar tevredenheid. En dus ging ik met een goed gevoel op pad. De vorige keer (zie http://joartrent.blogspot.nl/2014/03/spaarnwoudeloop.html) was 2 jaar geleden. Ik liep toen 38'17", waar ik dik tevreden mee was. Ik zou er nu ook weer voor hebben getekend.

Om 38'00" te lopen, zou ik 3'48"/km moeten lopen en voor 39'00" was 3'54"/km nodig. Het leek me op voorhand wel wat om te starten in 3'50" en dan zien wat ik waard zou zijn. Factoren die van invloed zijn: het weer (zon, regen, temperatuur, wind), m'n vorm, m'n conditie, ... M'n gevoel was dat de vorm 3 weken terug beter was, dat het met de conditie wel goed zat en dat ik iets te weinig op snelheid had getraind.

Bert haalde me (met Tame, één van de toppers bij av Dem) om 9:15 uur op. Lekker ouderwets filosoferen over van alles mbt hardlopen in de auto.
In Spaarnwoude was het een feest der herkenning.
Van @Project2uur59 deden Jacco en Dave mee aan de HM, Jeroen aan de 30 km en Rowdy en ik aan de 10 km. En dan waren er nog diverse andere Dem-lopers.

Dan de wedstrijd. Na de start was ik lekker vlot weg. Direct werd ik ingehaald door "good old" Johan Neve, die gisteren nog 6e werd bij het NK cross, categorie 55+. Hij liep sneller dan ik en ik liet 'm gaan. Maar Johan keek om en wachtte op me. "Haak aan!" riep hij. En dat deed ik en hield ik 9 km vol. Overnemen lukte me niet, maar dat vond Johan geen punt. Ik liep op m'n max, hij niet. Na gisteren had hij er overduidelijk lol in om mij naar een mooie eindtijd te loodsen. Onderweg vroeg ik 'm nog wat het me ging kosten, haha! Volgende keer krijgt hij een chocomeletje van me! Na 9 km zag ik dat dat me ruimschoots ging lukken en ik riep naar Johan: "Ga maar!" Op gepaste afstand kon ik nog redelijk volgen en finishte in een tijd die ik vooraf niet had bedacht: 37'15"! Johan liep 37'00". Kilometertijden waren mooi en lekker constant: gemiddeld 3'47"/km en niet één boven de 4'00".
https://connect.garmin.com/modern/activity/1083094964

De resultaten van de anderen:
Tame liep een prachtige 34-er en Bert liep een 43-er. Rowdy liep een 41-er. Jacco liep 1 uur 24 op de HM en Dave 1 uur 29. Jeroen liep 2 uur 06 op de 30 km.




6 opmerkingen:

  1. Strak gelopen Johan en een hele mooie tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Peter Aardenburg15 maart 2016 om 09:37

    Johan,
    Je ziet, je snelheid is er, nu je omvang nog uitbreiden!
    Jacco zit nu al 4 min de km op de halve marathon, jij zal naar 2.00 blank op de dertig
    moeten kunnen gaan, en dat is een PR.
    Snelheid verhogen, is m.i. niet nodig! ( Wel rustig bijhouden) Lekker bezig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Peter,
      Dank voor je reactie weer!
      Ik was dan ook zeer verheugd over m'n snelheid afgelopen zondag. Die basis is (zelfs zonder baantrainingen) dik in orde.
      Het mooie van zo'n 10 km tijd is dat het een basis vormt voor veel snelheidstrainingen. Ik liep nu 3'47"/km en tijdens trainingen is dat voor mij een mooi tempo om vast te houden.
      Wat duur betreft: in januari liep ik 70 km in de week. De afgelopen weken was dit minder, maar de komende weken moet 60 à 75 km wel weer lukken. Meer dan dat vind ik niet nodig: dat hoeft pas vanaf juli. Kortom: ik mag van mezelf lekker verder gaan met waar ik nu mee bezig ben. Lekker consolideren.
      Ik heb inmiddels alweer 10 maanden plezier in het lopen! Kennelijk past de manier van training zoals ik daar toen mee begonnen ben prima bij me. "Never change a winning team!"

      Verwijderen
  3. Strakke actie Johan. Mooi dat je met Johan mee kon en spijtig dat we andere Johan moeten missen. Logisch om je trainingen zo voort te zetten. Gaat meer dan prima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Erik! Het voelt erg goed om m'n eigen koerst te bepalen. Vooral als de resultaten er niet minder door worden! Het vertrouwen groeit: en wie weet leidt het echt tot een marathon in oktober. En stiekem denk ik dat sub 3 uur best haalbaar lijkt. Ik ga er steeds meer in geloven.

      Verwijderen