Pagina's

vrijdag 15 augustus 2014

marathonbeleving

Trainen als voor een marathon. Dat was wat in mijn ogen voor mijn blessuregevoelige benen de ideale trainingsmethode was. Want dat heeft 2010 wel uitgewezen. Maar in 2013 werkte het helaas niet zo en kwamen de blessures weer terug. En ook in 2014 bleef het kwakkelen en ging het op en neer met mijn hardlopen.
Toch is het idee altijd blijven hangen: trainen als voor een marathon zou nog steeds een oplossing kunnen zijn.

In de-draad-weer-oppikken (april 2013) schreef ik bijvoorbeeld:
"Ik hoop eigenlijk vanaf komende week de draad weer op te kunnen pikken. Donderdag heb ik er met m'n trainer nog over gesproken. Over waarom ik toch zo vaak van die kleine blessuretjes heb, terwijl ik toch echt niet heel hard train. Ik ben gewoon een gevoelig type! Wat blessuregevoeligheid betreft dan, hè! En daar zal ik simpelweg in mijn trainingsaanpak (meer) rekening mee moeten houden. “Veilig” trainen. Wat dat betreft lijkt trainen voor een marathon een juiste keuze, omdat de focus dan meer op duur en minder op snelheid ligt."

Het liefst wil ik ook écht nog eens een marathon lopen. Die 3 uur en 3 minuten is natuurlijk prachtig, maar eigenlijk wil ik die verrekte marathon een keer ónder de 3 uur lopen. Zou oktober 2015 wat zijn? 
Trouwens: ik zal mijn marathonschema (juni 2013) toch niet voor niets ooit gemaakt hebben?

Trainen als voor een marathon dus. 
Met als doel: (nog) niet het lopen van een marathon, maar blessurevrij blijven.
Nu loop ik 3x per week: dinsdag op de baan, donderdag op de baan, zaterdag een duurloop met verder nog  1x per week fietsen.
Tzt zou ik er op zondag en woensdag ook (easy) duurloopjes bij kunnen doen, maar dan is het waarschijnlijk wel al 2015 en heb ik géén nieuwe blessures 'gekregen'.
Hoe te trainen? Da's op dit moment interessanter. O ja, het "moest" economischer en effectiever. Vooral op de baan mag het écht een stuk rustiger (gisteren ging het toch weer aan de snelle kant). Extensiever lopen dus en meer puur op-souplesse.


8 opmerkingen:

  1. Extensiever op de baan: ben benieuwd of je je toch niet laat opzwepen door Tristan, Harrie, Frank, Marco, [...], haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat blijft denk ik moeilijk, Erik. Er is altijd iets als "de aard van het beessie", zeg maar ...
      Met de door jou genoemde mannen kan ik btw lekker trainen. In het groepje, niet er vóór!

      Verwijderen
    2. je kan prima trainen in dat groepje, maar dan is het niet echt extensief denk ik... (Frank en Tristan liepen de 400'jes ook snel)

      Verwijderen
    3. Extensiever, of minder intensief. In ieder geval meer rekening houdend met de doelen die ik voor ogen heb. Beheerster op de baan trainen en niet zo zeer de focus op snel over de baan denderen. (Maar 'n béétje snel mag toch wel??) En dan denk ik dat ik inderdaad prima in de groep mee moet blijven kunnen.

      Verwijderen
    4. Van mij mag alles, haha. Het is wat JIJ wil :-).

      Verwijderen
    5. Oefff, dank je, Erik! Stel je voor dat 't van JOU niet mag, zeg!!
      Ik merk dat ik 'gewoon' wat onzeker ben over wat ik wel/niet zou moeten doen (wat kan ik wel/niet aan). En dan is wellicht bij twijfel een tandje rustiger het verstandigst.
      (O, wat háát ik verstandig doen, haha).

      Verwijderen
    6. Als je mijn mening op prijs stelt: gezien je blessureverleden zou ik het wat rustiger aan doen dan je vorige opbouwperioden. Steeds als je 'enthousiast' werd en weer ging beuken op de baan en in wedstrijden ging het mis. Je kunt beter een iets langere aanloopperiode nemen en zorgen dat je volledig fit wordt en je spieren en pezen de kans te geven sterker te worden. Af en toe wat sneller op de baan kan waarschijnlijk best, maar het gaat om de 'belastingsbalans'. Beter onnodig een maand te lang opbouwen dan een maand eerder in de kreukels liggen. En dat zeg ik alleen maar vanuit de beste bedoelingen, omdat ik het fijn vind je als trainingsmaatje te hebben.

      Verwijderen
    7. En daar is niet zo veel tegenin te brengen. Het koppie is al gauw een stap verder dan de benen, hè. Ik ga 'ns even goed kijken wat ik volgens de beroemde tabel van onze trainer mag/kan lopen op de trainingsafstanden. En dan niet met 36' op de 10 km als uitgangspunt, haha! Ik denk dat ik voorlopig bij de wat langere afstanden (zoals de 1000m) de 90" per rondje aan moet blijven houden.

      Verwijderen