Pagina's

zondag 21 april 2013

Terugblikken & vooruitkijken

Er komt een moment dat ik geen last heb van blessures. Wanneer dat zo is, weet ik uiteraard niet.
Dit is wel even een moment om terug te blikken op het afgelopen halve jaar. Waar ging het goed? En waar ging het fout? En wat kan ik met van deze informatie leren?

* Goed ging het in de fase dat ik echt voorzichtig aan het opbouwen was. M'n focus lag op het letten op techniek, houding en souplesse.

* Minder ging het eigenlijk al vanaf februari, toen de focus wat verschoof naar het sneller lopen. Achteraf denk ik dat ik tóch teveel heb gevraagd van m'n lichaam. Tóch in de valkuil gestapt. Terwijl ik me zo had voorgenomen dat de snelheid vanzelf omhoog zou gaan, als ik maar niet geblesseerd zou raken. En dat lukte in eerste instantie zeer goed. De kuitklachten waar ik voorheen geregeld mee te maken had, leken verleden tijd. Ik had nooit rekening gehouden met achillespees- en enkelblessures. De knieblessure houd ik buiten beschouwing, omdat daar een andere reden voor is (zie een-knie-met-een-verhaal). Ik dacht dat ik wel degelijk redelijk rustig aan deed en rekening hield met dat-wat-ik-wel-en-niet-voelde, maar niet goed genoeg. Terugkijkend heb ik af en toe echt wat signalen genegeerd en moet daar nu een prijs voor betalen. In mijn logboek kom ik namelijk ergens in januari al tegen dat ik m'n achillespezen voelde. Maar ach, het zal wel meevallen, het gaat wel over ... NIET DUS! Een rode kaart voor mijzelf.
* En nu moet ik er ook wat van leren, nietwaar. Binnenkort "mag" ik weer terugkomen.
  • Ik ga dan een schema opstellen waar ik me aan MOET houden als het goed gaat (ik mag niet stiekem iets meer doen of iets sneller gaan). Ik mag er wél van afwijken, wanneer ik voel dat ik even gas terug moet nemen. Hoe het schema er uit komt te zien, is eigenlijk minder belangrijk dan hoe ik er mee om ga.
  • Trainingen op snelheid moeten uiteindelijk ook weer kunnen, evenals wedstrijden lopen, maar ná een snelheidstraining of wedstrijd moet ik nóg beter m'n rust nemen.
  • Het plaatje bij mijn stukje de-draad-weer-oppikken is er natuurlijk simpelweg één om in de praktijk te brengen, iedere week weer!
  • En juist bij de wat intensievere trainingen een goede warming up en cooling down doen.
(En misschien moet ik zelfs maar niet voor de marathon van 2013 gaan, maar voor die van 2014).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten