Pagina's

zondag 4 maart 2018

2018 week 09: #vakantieDrenthe


vooraf
We zitten midden in onze vakantie in Drenthe. En het is echt een wintervakantie, met temperaturen overdag net onder nul en 's nachts ruim onder nul. Afgelopen dagen waren zóóó mooi: koud, maar veel zon. En prachtige natuur. Linksaf, rechtsaf, rechtdoor: het maakte allemaal niet uit. Het ene pad was nog mooier dan het andere. En dat belooft nog veel goeds voor de komende dagen. Wat temperatuur betreft kunnen we wellicht woensdag of donderdag zelfs schaatsen op natuurijs. Op het programma staan verder bezoeken aan: kamp Westerbork, het dorpje Orvelte, Giethoorn, het onderduikershol bij Diever, het gevangenismuseum van Veenhuizen, en het zwembad in Assen. Alles gaat niet lukken: we zullen keuzes moeten maken.

maandag: duurloopje
Vanmorgen zijn we naar Westerbork geweest. Heftig hoor, de wetenschap dat er vanaf daar in 1942-1944 107000 mensen als beesten zijn afgevoerd om vermoord te worden.
Aan het einde van de middag ging ik nog een stukje rennen. José kwam me tegemoet gewandeld om foto's te maken. Het was kouder en minder zonnig. Dat was al reden genoeg om voor rennen te kiezen en niet voor fietsen.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2522701863

dinsdag: rondje op de mtb
Vanmorgen hebben we heerlijk uitgeslapen. José wilde om 11.00u wandelen en ik fietsen. Robin en Kane wilden in het huisje blijven. En dus scheidden onze wegen zich.
Ik besloot een "knooppuntenrondje" te rijden. Nou, Drenthe lijkt te zijn uitgevonden voor knooppuntenroutes. En vele fietspaden waren "gewoon" onverhard en liepen dwars door de bos- en heidegebieden: alsof dat de normaalste zaak van de wereld was. Wat een prachtig rondje was het weer. En dierrijk: naast schapen, koeien, paarden die ik hier elke dag wel zie, ook herten en zelfs een vos gespot. En buizerds. Nou, die vliegen je letterlijk om de oren. Zo gaaf! Ik was om 13.00u terug en kwam bijna gelijk met José aan. Zo konden we met z'n allen lunchen en daarna gezamenlijk op pad: het middagdeel bestond uit een bezoek aan het oude dorpje Orvelte.
Evenals gisteren, heb ik vanavond heerlijk gebruik gemaakt van de sauna in ons huisje.
Wat een feest, zeg! En waar ik me vrijdagavond nog niet geheel ontspannen voelde, was dat nu toch echt heel anders. Vakantie zorgt er wel degelijk voor dat ik helemaal tot rust kom.
In de sauna hield ik het vanavond 2x zo'n 30' vol (tegenover vrijdag 2x 20').  Na elke sauna beurt, volgde een buitenbeurt: dat betekende met slechts een handdoek om bij zo'n -5 graden in de tuin zitten. Cool, hoor!
https://connect.garmin.com/modern/activity/2524228528

woensdag: rondje op de mtb
Wat een buitendag, zeg. Vanmorgen ging ik met José wandelen. Het was -8 graden en door de wind uit het oosten voelde het nóg kouder aan (latere berichtgevingen gaven aan dat de gevoelstemperatuur tussen de -15 en -20 graden lag). 's Middags ging ik, ondanks de kou, tóch fietsen. Het was nog steeds -8 en het voelde nog steeds véél kouder dan dat aan. Zeker omdat de wind toe was genomen. Ik voelde me onderweg echt een karaktermens, hoor. Zo'n type Elfstedentochtschaatser 1963. En doordat ik me hééél goed had ingepakt, wist ik de kou prima te trotseren. Toen ik terug bij het huisje was, heb ik héérlijk een uur in bad gelegen. In de namiddag moest er wéér gewandeld worden. Want de lucht was inmiddels blauw geworden en ... ja ... dan "moet" fotografe José op pad, hè. Met de Robin en Kane nog over het ijs gelopen, cool hoor! En wat een prachtige plaatjes leverde vandaag weer op!
https://connect.garmin.com/modern/activity/2526486245

donderdag: duurloopje
Ook vandaag was een buitendag. En ook vandaag was het een koude (van -7 in de ochtend tot -3 aan het einde van de middag). Twee keer gewandeld: 1x met José en 1x met z'n allen. Met José een rondje in de buurt: wat al prachtig was. Met z'n allen bij het plaatsje Diever, waar we een hunebed hebben gezien. Na afloop in een oud bruin café heerlijk geluncht. En toen we 's middags weer terug op het park waren, ging ik met Kane een rondje rennen.
Het deed me denken aan vroeger, toen ik met mijn vader mee ging rennen. Uiteraard kon ik hem niet bijhouden. Tot ik ouder werd: er kwam een moment aan dat ik 'm versloeg. Dat is daarna nooit meer anders geweest. Zo zal het met Kane en mij ook gaan. Nu is hij nog te jong om mij te kloppen. Maar er komt een moment ..... Na het rennen ging Kane in bad en ik de sauna in: voor de laatste keer deze vakantie. En om de week goed af te sluiten, ging ik pannenkoeken bakken. De tassen zijn inmiddels weer ingepakt: we zijn klaar om morgen naar huis te gaan. Na een prachtige week Drenthe!
https://connect.garmin.com/modern/activity/2528267920

vrijdag: rust
Weer thuis. Vanmorgen zijn we om 10.30u vertrokken en 12.30u waren we weer thuis. Even lekker gezamenlijk lunchen en daarna ben ik naar Marco en Rina gegaan. Kane wilde namelijk meteen met z'n neven spelen en dus bracht ik 'm naar ze toe. Ik was (na nog even bij te hebben gekletst) om 14.30u terug. José en Robin gingen toen naar de manege en ik ging boodschappen doen. Marco, Rina, Jort en Lars brachten Kane thuis en bleven bij ons eten. Geen gesport dus vandaag, maar wél met Marco afgesproken om morgen een rondje door de bossen te rossen. Heerlijk, máááár ook morgenochtend is het "gewoon" weer -4 graden. Net als vandaag trouwens. Dus dat betekent weer veel, hééél veel kleding aan. Na morgenochtend trekt de vrieskou weg, zelfs 's nachts.

zaterdag: rondje op de mtb
Toen Marco me vanmorgen om 8.30u ophaalde voor een rondje "rossen door de bossen", was het -5 graden en stond er een vervelend oostenwindje. En vooral dat laatste maakte het guur. Zeker omdat het bewolkt was en er dus geen zonnetje was die voor iets van warmte kon zorgen. Daar moesten we dus zelf voor zorgen. Allereerst door ons goed in te pakken, maar zeker ook door goed te trappen. En dat lukte prima. We hebben een redelijk kort rondje van 40 km gereden, zodat we thuis waren nog vóór onze tenen en vingers bevroren waren. Het bos zag er prachtig uit, hoor. Met bevroren watertjes en ijs aan de takken. Kijk maar eens naar deze schitterende foto, gisteren gemaakt door Nico Lute.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2531153171

's Avonds gingen Robin, Kane en ik schaatsen met Lars, Jort en Rina. Zóóó leuk!!!




















zondag: rondje op de mtb
Marco, Mark en Marcel waren om 8.30u bij me voor weer een offroad rit. Bij vertrek was het met -2 graden nog licht aan het vriezen, maar om 11.00u was het al 0 à 1 graden en vanmiddag gaat het zelfs richting de 9 gradn.. Einde strenge winterweer dus. Er stond vanmorgen nauwelijks wind en de zon liet zich gelden. Daardoor was het een fantastische winterochtend om te sporten. We hebben dan ook heerlijk gereden!
https://connect.garmin.com/modern/activity/2533328284

weekoverzicht
Wat was het een prachtige week. Sowieso was de vakantie in Drenthe fantastisch. En zóóó winters! Flink kunnen rennen en vooral fietsen. Prachtige wandelingen gemaakt en verder lekker relaxt gedaan met José, Robin en Kane. José heeft alles prachtig vast weten te leggen. Zie voor een selectie van haar foto's: https://www.instagram.com/jose_artmanni/.
En ook thuis was het weer prima, hoor. Zeker het schaatsen zaterdagavond was superleuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten