Pagina's

zondag 21 mei 2017

DCD 2017

Jacco op Facebook:
"Gisteren heeft Project2uur59 deelgenomen aan de DCD-Loop. Deze loop wordt georganiseerd door de eigen atletiekvereniging DEM en het parcours loopt ook nog eens door de Broekpolder, de wijk waar een aantal atleten (Jacco, Frank, Dave, Rowdy en Bazz) wonen. Een echte thuiswedstrijd dus."

Voor mij was het m'n derde DCD-loop. En voor de derde keer kwam ik op het podium terecht.
In 2013 werd ik derde: dcd-ole-ole in 36'48".
In 2016 werd ik tweede: dcd-loop-2016 in 36'46".
In 2017 werd ik weer derde in 36'26", wat een nieuw PR op de 10 km betekende.

Dan zou je denken dat ik super heb gelopen, maar dat was verre van waar. Ik heb helemáál niet lekker gelopen.
Gisterochtend werd ik al niet fit wakker met hoofd- en buikpijn. 's Morgens en 's middags wat paracetamollen naar binnen gewerkt. En ook voelde ik dat de lies nog niet geheel 100% was. Toch wel dingetjes waar ik me wat zorgen om maakte.

Jacco op Facebook:
"Namens Project2uur59 stonden Martin, Dave, Rowdy, Johan, Frank, Rowdy en Jacco aan de start. Vooraf was te verwachten dat Ralph Apeldoorn, Ronald Poel en Johan er bij de start gelijk vandoor zouden gaan samen met de snelste 5km lopers. De 5 en 10km startten nl tegelijkertijd."

Naast Ralph en Ronald deden er geen snelle lopers mee aan de 10 km. Ralph en Ronald zouden gaan strijden om de plekken 1 en 2. Daardoor kon ik me op de derde plek gaan richten.
Na de start ging het snel. Ralph en Ronald liepen (samen met de eerste 5 km lopers) direct bij me weg. daardoor kwam ik meteen alleen te lopen. Na 1 km schoot het in m'n linkerkuit, waardoor het soepele lopen er meteen vanaf ging. Toch kon ik wel in een prima tempo doorlopen. Ook al omdat we het eerste deel wind mee hadden. Na 2 km zag ik m'n moeder met Piet. En na 2,5 km (bij het keerpunt) stonden Marco, Rina, Jort en Lars. Na het keerpunt hadden we, terug naar Dem, wind tegen. Ik merkte nu hoe moeizaam het ging. Niet alleen had ik last van de wind, maar ook van de warmte. Ik voelde me zelfs weer misselijk worden. En ik liep maar alleen. Maar goed ... toch maar verder. Terug naar Dem: daar stonden Hans, Lous, José, Robin en Kane op me te wachten.
Bij Dem zag ik dat ik de 5 km in 17'59" liep. Dat was een verbetering van de 18'01" die ik in 2014 op de 5000m liep. En met nog zo'n ronde zat een tijd van rond de 36'00" er in. En dat was mijn doel. Maar ik voelde aan alles al dat ik dat niet zou halen. Kilometer 6 en 7 gingen wat minder moeizaam, maar toch ook niet echt van harte. En ... grrrr ... ik begon m'n lies ook weer wat te voelen. Ik had geen energie meer om naar m'n moeder, Piet, Marco, Rina, Jort en Lars te zwaaien. Maar de wetenschap dat zij er stonden, gaf met het gevoel van: "wel doorzetten, hè!" Ralph en Ronald waren voor mij buiten bereik en ik zag dat ik buiten bereik voor nummer 4 Jacco op de derde plek liep.
Vanaf het keerpunt was het nog 2,5 km terug naar de basis. Meer dat misselijke. Het tempo zakte wat, maar een nieuw PR zat er nog wel in. Dat en de derde plek en m'n "fans" zorgden ervoor dat ik het kon opbrengen om door te zetten. Ik stortte niet helemaal in en kwam bij dem over de finish in 36'26". Ronde 2 ging in 18'27": een verval van een kleine halve minuut ten opzichte van ronde 1 dus.
In het verslag van Jacco op Facebook is goed te lezen dat ik niet de enige was die het een zware editie vond:
"Ralph en Ronald waren gelijk vertrokken en Johan liep daar een meter achter. Daarachter ontstond een groepje met namens Project2uur59 onder andere Martin, die vandaag de 5 km liep, Frank, Dave en Jacco. Na 2 km moest Dave helaas lossen en na 3 km kreeg Martin het ook zwaar. Jacco en Frank konden mooi samenwerken en kwamen na het eerste rondje van 5 km samen terug op de baan na 18.20. Een tijd van < 37.00 lonkte.
Johan liep daar 20 seconden voor en kwam door in 17.59 na 5 km.
Bij het ingaan van het tweede rondje nam Jacco weer de kop voor de wind en liep ongemerkt iets weg bij Frank. Even kort overleg maar Frank gaf aan dat Jacco in zijn eigen tempo door moest lopen. Na 7.5 km kwam het keerpunt waarnaar de mannen nog ruim 2 km tegen de wind in terug moesten richting de atletiekbaan. Net zoals in de eerste ronde is het lastig om je tempo vast te houden en de km tijden gaan dan toch iets omhoog. Dit resulteerde voor Jacco en Frank dat hun sub 37 helaas net niet lukte en ze finishte in respectievelijk 37.12 en 37.42.
Hiervoor liep Johan een prachtig nieuw PR van 36.26. Zo langzamerhand mag hij gaan dromen van de magische 35 minuten grens.
Dave liet de klok stil staan op 38.40.
Rowdy is op de weg terug na zijn liesoperatie en kwam over de streep in een keurige 41.15.
Bazz is helaas uitgestapt na 5 km omdat hij zich niet helemaal lekker voelde en zich niet over de kop wilde lopen. Verstandig besluit.
Al met al een prachtige avond en een mooie opmaat naar meer prachtige uitslagen de komende maanden."

In echt goede doen had ik een poging willen (en kunnen) wagen om onder de 36'00" te lopen, maar dat zat er deze keer verre van in. Maar dit was vast niet mijn laatste 10 km, hè!
Na afloop met Maarten, Rowdy, Jacco, Dave, Frank en Ralph gezellig nagezeten in de kantine!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten