Pagina's

dinsdag 3 februari 2015

running streak

De running streak:
elke dag hardlopen.
Ik kwam een interessante discussie tegen
op het hardloopforum 
http://www.chatnrun.nl/

Nee, ik ga niet aan een running streak doen,
maar elementen van deze benadering
van het 'hard'lopen,
lijken geschikt voor mij.

Wat lopen betreft: niet méér, maar vaker 'hard'lopen.
(Misschien zou ik eerder streven naar een duursport streak: lopen en fietsen gecombineerd.)

Wat zouden dan voordelen kunnen zijn? Volgens de Chat'n'run discussie:
* door vaker te sporten, zijn er meer variatiemogelijkheden
   - zoals minstens 1 easy training tussen de 'serieuzere' trainingen
   - omdat je de volgende dag weer wilt lopen,
      houd je daar tijdens de training rekening mee:
      iets behoudender = meer beheersing = kleinere kans op blessures
* vaker bewegen = minder stilzitten = minder TV = meer fitheid = kleinere kans op blessures
   - wat lopen betreft is mijn minimum toch wel 20 minuten (liever nog 30 minuten)
* een motivator om elke dag iets te doen, is als een "daily activity tracker"
* het biedt structuur
* elke keer verbrand je wat energie,  laat je je 'motor' (cardio) weer even draaien (♥ > 120)
* het aantal weekkilometers wordt beter over de week verspreid
    = positief voor de belastbaarheid

Wat kan ik er nú mee?
Tja ... ik zie het vooralsnog als toekomstmuziek, voor wanneer het 'echt' weer goed gaat met m'n knie. Stel dat ik over een week bijvoorbeeld 18 km wil gaan lopen. Dan zou ik 3 x 6 km kunnen gaan lopen. Maar ... die 18 km kan ik ook in 4x lopen: 4 - 5 - 4 - 5 km. Hetzelfde aantal km's, andere (betere?) spreiding. Nee, géén streak, maar dat is mijn doel ook niet. Het doel is eerder de voordelen ervan te benutten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten