Pagina's

maandag 27 juni 2016

Road to Amsterdam '16: week 5

Week 5 van de (20 weken) marathon voorbereiding tot Amsterdam in oktober.
Nog 16 weken te gaan.

De teleurstellende Marquetteloop snel vergeten en weer verder. En dat zal niet zo moeilijk zijn. Drie jaar geleden liep ik 1:23:20 tijdens de Marquetteloop, maar gek genoeg sta ik er nu véél beter voor! Toen, in 2013, moest ik na de Marquetteloop m'n marathonplan laten varen: ik had te veel gevraagd van m'n achillespees. En nu voel ik me super fit: nergens last van! Heb zelfs het gevoel dat ik goed in vorm ben. Over zondag kan ik ook  zeggen dat ik in ieder geval 10 prima trainingskilometers heb gelopen!
Eigenlijk zou ik de week beginnen met een duurloop op dinsdag, maar na het staken van de halve marathon, kan ik er een training van maken: lekker een stuk of zes 1000-tjes bijvoorbeeld! En verder ... het wordt een week "gewoon" lekker trainen!
dinsdag: 6*1000m (p=467m)
Vandaag een nieuw record gevestigd. Nog nog zoveel kilometers in een jaar tijd gelopen! En dan ging het rennen ook nog eens heel lekker! In de regen, maar gek genoeg is dat simpelweg, nou ... noem het maar ... verfrissend!
De 1000-tjes gingen heerlijk soepel en ontspannen! Gemiddeld gingen ze in 3'43", zelfs een tikje aan de snelle kant. Maar het gaf wél een heel goed gevoel, hoor. Zeker na afgelopen zondag!
https://connect.garmin.com/modern/activity/1233144257

Pffffffff ...
Woensdag, donderdag en vrijdag niet gelopen. Wel fit, maar niet fris. Vermoeid. Vooral door drukke tijden op school. Pieken met groep 8. Maar ook lijkt het alsof er nog steeds iets van een restant van een griepje van vorige week in m'n lijf zit. Dat merkte ik vorige week tijdens de Marquetteloop ook.
Woensdag was niet zon punt: Kane vierde zijn kinderfeestje en ik had al een beetje bedacht om vrijdag ipv woensdag te gaan rennen.
Vooral donderdag vond ik het jammer: ik had graag 3*3000m willen lopen in 4'12"/km, m'n beoogde marathontempo. Ik had echt helemaal geen puf ... En tja, dan is het zoals het is. Dan maar naar het EK voetballen kijken en ondertussen gelletjes besteld.

zaterdag: lange dl
Uiteraard wilde ik vandaag dolgraag weer lopen. Morgen heb ik minder tijd en dus besloot ik om vandaag de lsd te gaan doen. Vanuit huis naar Wijk aan Zee. Het ging al meteen lekker. Daar het duin in: ik voelde me prima, sterk zelfs. En zo voelde ik me na 22 km nog steeds. Ik liep richting Oudendijk, om daar het bos weer uit te gaan. Daar voelde ik opeens de energie weer wegstromen, net als vorige week tijdens de Marquetteloop: #low battery. Maar ik kon het tempo van 4'53"/km wel aan blijven houden. Na 28 km besloot ik dat het genoeg was en wandelde ik de laatste 2 km naar huis. Het was klaar, ik was op. Thuis voelde ik me misselijk worden, net als vorige week. Douchen en naar bed. Pas na 20:00 uur knapte ik wat op en besloot ik te gaan eten. En nu? Nu voel ik me moe, maar niet meer dan dat. De betterij laadt zich weer wat vol.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1238144838

zondag: sluitpost (progressieve dl)
Sluitpost van de week: het plan was een relaxed duurloopje van 10 km. De 1e km ging dan ook in 5'00"/km. Maar ik liep heerlijk gemakkelijk en ging steeds sneller rennen. Gevoed ook door het katterige gevoel dat de week niet is geworden van wat ik had bedacht/gehoopt. Na de 5'00", kwamen er 4'43", 4'33", 4'25", 4'17", 4'10", 4'03" en 3'46". Toen vond ik het welletjes en liet het tempo wat vieren. De laatste 2 km's gingen evengoed nog in 4'11" en 4'20". En zo werd het een beste progressieve dl2!
https://connect.garmin.com/modern/activity/1239995268

weekoverzicht:
Wat een vreemde week was dit, zeg. Dinsdag heerlijk getraind en daarna was het klaar. Zondag warempel een flinke lsd kunnen lopen. En toch viel dat na afloop niet goed. Gelukkig zondag de week goed ... perfect? ... kunnen afsluiten!

3 opmerkingen:

  1. Peter Aardenburg28 juni 2016 om 11:16

    Natuurlijk geen last van je A. Pees.
    Jij krijgt hier alleen last van als jij snelheden harder loopt dan 3.45
    de km.
    Als jij vanavond 1000 meters loopt rond 3.50/3.55 de km heb jij waarschijnlijk
    geen last, en toch een goede training in voorbereiding op Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 3'45" lijkt inderdaad een soort "magic" grens! :-)
      Toevallig sprak ik Bert zondag en ook hij gaf aan dat trainen op 3'45"-4'00" snel genoeg is richting Amsterdam. En met 3'45" gaat het inmiddels al een jaar goed!
      3'45" als 10 km tempo
      4'00" als HM temo
      4'10" als M tempo (hopelijk)
      Ook wel lekker duidelijk wat trainen betreft.

      Verwijderen
    2. Peter Aardenburg29 juni 2016 om 09:11

      Hé Hé, ga je nu echt wakker worden? ( grapje)
      Maar nu ook het verstand gebruiken, en je toch niet tot
      snellere trainingen e.o. wedstrijden laten opjutten door de mede-lopers.
      HEEL blijven tot en met AMSTERDAM is het belangrijkste.

      Verwijderen