Pagina's

woensdag 23 september 2015

tempoloop van 5 km

Ik had een rondje op afstandmeten.nl gemaakt van precies 5 km. 
5 km in de tuinderijen van Heemskerk
En dus moest die gelopen worden, hè. 

Eerst even inlopen. Op naar de start. Alsof ik een wedstrijd ging lopen, haha. 
Bij de start m'n klokje ingedrukt en ... gaan!
Ik liep een lekker strak tempo. Niet te gek, natuurlijk (het was immers géén wedstrijd), maar toch wel doorstappen. Met in m'n achterhoofd: "morgen zou ik weer moeten kunnen rennen."
Het lopen ging heerlijk soepel. Terug bij de start (of aangekomen bij de finish) m'n klokje weer ingedrukt, maar er niet op gekeken. Dat was iets voor thuis. Ik heb het rondje puur op gevoel aangepakt: een tijd was niet belangrijk. Uiteraard was ik wél nieuwsgierig, haha!

Lekker relaxed naar huis gelopen, gedoucht en een biertje gepakt.
Op de bank neergeploft en toen gekeken wat ik had 'gepresteerd': 5 km in 19'55". Niet gek voor een training.

En nu de week (van 40 km) volmaken met nog 2 duurloopjes. Dan blijf ik met 5 vlotte kilometers ruim binnen de marge van de 80/20 regel: 80% van de kilometers rustig en 20% vlot.

8 opmerkingen:

  1. Dank je: vind ik ook wel. En belangrijker nog: het gaat gemakkelijk (soepel en ontspannen).
    Een goede 10 km zit er wel in denk ik. Het zal (nog) geen 36-er worden, maar toch.

    Ben zeer tevreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een nette 38er wellicht wel als je hier al niet volle bak bent gegaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tzt wel weer, denk ik. Nu wil ik het eerst even bij het (lekker, goed en ontspannen) trainen houden.
      Ik heb wat aardige trainingsideeën gekregen! ;-)
      Wanneer het wat langer goed blijft gaan, komen de wedstrijdjes wel.

      Verwijderen
  3. PAS OP, PAS OP!!!!!! Laat je niet te snel verleiden, en kijk uit voor al te veel optimisme.
    19.55 is een hele goede tijd, zeker nu je zegt dat je puur op gevoel hebt gelopen.( 2 X 19.55 = 40 +)
    Als je nu aan snellere tijden gaat denken ga je toch weer jagen en forceren, met gevolg BLESSURES.
    Blijf genieten en ontspannen trainen en lopen, dat komt de snelheid veanzelf wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je waarschuwing, Peter.
      Bezorgd om je medelopers als altijd. Wordt gewaardeerd, hoor. :-)
      En ... ik deel je zorg ook echt wel.
      Ik ben zelfs nog helemaal niet met wedstrijden bezig: veel te blij als ik ben dat het weer lekker gaat.
      Voor nu probeerde ik vooral een indicatie te schetsen van hoe ik er voorsta.
      Vooralsnog wil ik eerst een poosje op deze voet verder gaan: lekker (op gevoel) trainen dus.
      Dan komt de periode met wedstrijdjes waarschijnlijk (tzt) wel weer in zicht.
      En ja, op ben best optimistisch: anders zou ik er niet meer aan begonnen zijn.

      Verwijderen
  4. Hele mooie tempoloop Johan. En goed dat je het op gevoel/souplesse hebt gedaan. Rammen kan altijd nog haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja ... rammen ... fantastisch om weer te kunnen doen. Maar ik bewaar nog even het geduld, Erik. Eerst een goede basis creëren. En dat verloopt tot nu toe voorspoedig.

      Verwijderen