Pagina's

woensdag 24 december 2014

LT-tempo

Het nut van 1x in de week lopen vlak boven je “melkzuurdrempeltempo”.

Hoe hoger je melkzuurdrempel, hoe sneller je kunt lopen zonder dat je spieren verzuren. Je kunt je melkzuurdrempel verhogen door net boven je “melkzuurdrempeltempo” te lopen [of lactate threshold tempo (LT-tempo)]. Volgens mij is dit óók wat men bedoelt met het 'omslagpunt'.

Je wordt van 1x per week lopen vlak boven je LT-tempo (een tempoduurloop doen), op de lange(re) termijn, sterker. Voor mij interessant om dit ipv een baantraining te doen, want twee baantrainingen per week is waarschijnlijk een te grote belasting voor mij. En tja, sterker worden op lange termijn door tempoduurlopen, klinkt mij natuurlijk als muziek in de oren. Zou dit dan een (of zelfs de) manier zijn om lang(er) blessurevrij te blijven? Wie weet!
Voor nu is dit voor mij uiteraard nog toekomstmuziek.

Om dit LT-tempo te verhogen kun je 20 tot 60 minuten lopen in een tempo dat iets trager is dan je 10 km tempo: een tempoduurloop. Voor mij geldt dan een tempo 3'40" - 4'00"/km. Bijv 1,5 km opwarmen, 6 km LT-tempo, 1,5 km afkoelen. Het LT stuk zou je kunnen opdelen in blokken. Bijvoorbeeld 3*2 km.

Voor mij zou ongeveer het volgende gelden, gebaseerd op 37,5 à 38 minuten op de 10 km:
- VO2 max-tempo: 3'30"/km
- LT-tempo: 4'00"km
- LSD-tempo: 5'00"/km

Maar nogmaals, nu is dit voor mij nog toekomstmuziek. 't Is gewoon leuk om alvast over de toekomst te kunnen dromen en nadenken.


Update:
Een goed idee van Erik om 'n keer een inspanningstest te doen.

Update 2:
Trainen met de hartslagmeter: http://joartrent.blogspot.nl/2014/01/hartslagmeter.html

Tip van POV: "door een extreem simpele test kan je zien of je drempel aan het verschuiven is: loop een standaard 4 kilometer rondje in een standaard rustige tijd, zeg 18, 20, of 22 minuten, al naar gelang niveau. De bijbehorende (eind) hartslag noteren. Herhaal dit rustige loopje elke week op zelfde tijdstip. Hierbij wel telkens exact dezelfde tijd lopen. Hartslag noteren. Daalt deze hartslag dan stijgt je drempel en vice versa. Je hoeft dus helemaal geen ingewikkelde tests te doen."

Update 3:
Een stukje over tempolopen op de site van Runners World:
http://www.runnersweb.nl/Training/Looptips/Wat-is-de-beste-afstand-voor-een-tempoloop.htm?
Tempolopen loop je op ongeveer 85% van je vijf kilometer tempo. 
Je kunt een training in meerdere tempodelen in delen. Bijvoorbeeld 2*2 km (p=10') tussen de delen.

4 opmerkingen:

  1. Wel grappig Johan dat het qua timing zo gelijk loopt onze ideeën over drempeltraining (en zie ook blog Paul).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker grappig!
    Maar misschien (voor jou en mij) ook niet onlogisch, met dezelfde trainer. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het er niet met de trainert over gehad, puur 'toeval' (of beter gezegd synchroniciteit)

      Verwijderen
    2. JC zou zeggen: "toeval is logisch!" :-)

      Verwijderen