Pagina's

zondag 5 oktober 2014

80/20 balans

Interessante theorie van internet geplukt. Ik vond dit, omdat ik naar aanleiding van wat reageren op elkaar met wat hardloopmaatjes op zoek was naar een juiste strategie voor de komende maanden.

  1. Eerst hoog volume en lage intensiteit (Laursen, 2010)
  2. Daarna laag intensieve duurtrainingen blijven opnemen in programma's ter verbetering aërobe systeem (Seiler, 2010)
  3. Te vroeg intensief trainen geeft grote kans op overtraining (Foster, 1998, Lehmann, 1993, 1997, 1998)
  4. Onderzoek onder hardlopers laat een verhouding van 80-20% zien tussen lage intensiteit en hoge intensiteit (Esteve-Lanao, 2005)
  5. Toevoegen van te veel in meest intensieve zone (HIT) zorgt vaak niet voor verdere toename maar vooral voor vergrote kans op overtraining en belemmering volledige recuperatie (Seiler, 2010)

  • Het allerbelangrijkste punt in bovenstaand lijstje zou nog moeten zijn: HEEL BLIJVEN!
Nu hoop ik binnenkort weer 4x per week te kunnen trainen:


intensief rustig
di baantraining lang (bijv. 6*1000m) 6 7
do baantraining kort (bijv. 10*400m) 4 5
vr/za duurloop (bijv. 60 min.) 0 12
zo duurloop (bijv 80 min.) 0 16


10 40
Leuk dat volgens bovenstaand schema de 80/20% regel klopt.
De duurloopjes loop ik eigenlijk altijd op gevoel: soepel en ontspannen lopen is dan belangrijker dan snelheid! Die snelheid ligt dan meestal tussen de 12 en 13 km per uur. Sneller hoeft ook niet.
Maar ik wil ze óók niet te langzaam lopen, juist vanwege m'n achillespees. Bij te langzaam lopen is de neiging er om de gaan sloffen en dus om te stampen. Een soort geploeter met lange contacttijden met de grond en "verzakt" lopen. Niet goed. Juist 12 à 13 km per uur zorgt voor soepel en lichtvoetig lopen. En daar ben ik bij gebaat.

  • Ach, zoals ALTIJD is het sleutelwoord weer ... BALANS (daarom is de afbeelding van de getallen 80 en 20 perfect in balans zo treffend).


7 opmerkingen:

  1. Interessant om eens los te laten op mijn eigen trainingdata. #maardatzalerwelnietsnelvankomen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Dennis, ik moet goed rekening houden met mijn achilles. Vandaag telkens het nadenken over schema's. Ik vind het wel lastig om te bepalen wat nou écht geschikt is voor mij. Doordat de klacht geregeld terugkeert, word ik er weleens onzeker door.

      Verwijderen
  2. Daar kan ik me wat bij voorstellen. Maar ik zie je vaker schrijven over x aantal keer per week willen trainen en dan het liefst x kilometer per week. (Liefst 4x met 50km geloof ik). Waarom daar die focus op? (Wellicht heb ik het mis hoor maar die indruk krijg ik). Wellicht ben je meer gebaat bij 2 a 3x en een iets andere, wellicht wat lossere invulling ervan. Intervallen doe ik relatief weinig en heb het meer van wisselduurloop (bv 8 minuten rond 5' en dan 2' @3'30 tot 3'20). En daar variaties op. In de tijd dat ik vaker harde intervallen deed merkte ik ook dat ik gevoelige pootjes kreeg. Nu werk ik ook steeds vaker met tempoblokken in lange duurloop en (hoeft ook niet per se hard te zijn) en dat werkt voor mij tot nu toe prima. En ik loop natuurlijk niet op een baan en heb die behoefte ook niet. Het is voor mij persoonlijk ook niet de ondergrond waar ik op race dus waarom daar wel op trainen? #denktevenhardopzondereenoordeeltevellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb me (tot halverwege 2013) altijd prettig gevoeld bij 4x per week lopen. Sindsdien in het inderdaad met moeite 3x. In theorie is het uitgangspunt nog steeds "terugkeren" naar 4x, maar in de praktijk ben ik al tevreden met 3x en is het dus minder "star" dan hoe het in mijn blog overkomt (hoop ik, haha).

      Verwijderen
    2. Het ging in mijn stukje overigens meer om de 80/20 regel, dan om het aantal keren lopen per week.
      Paul Oude Vrielink schreef hier al eens een mooi stuk over:
      http://trainerpaul.blogspot.nl/2013/11/het-vertrouwen-is-groot.html

      Verwijderen
    3. ... en ook het stukje: http://trainerpaul.blogspot.nl/2014/07/okee-terug-van-vakantie-nu-de-training.html

      Verwijderen
    4. Mooi leesvoer, dankje! Het verheldert wel 't een en 't ander :)

      Verwijderen