Pagina's

donderdag 2 januari 2014

hartslagmeter

De kop is er af. Wat heb ik lekker gefietst vanmorgen.
Nog wel op m'n "ouwe bak", omdat ik m'n nieuwe stalen ros vanmiddag kan ophalen.
Ik was om half 9 in de de duinen en was er echt helemaal alleen. Zo gaaf, het hele duingebied voor mij alleen! De eerste tegenliggers waren Schotse hooglanders en Exmoor pony's! Pas na ruim een uur kwam ik de eerste (nog steeds schaarse) fietsers en lopers tegen.
Ik kwam thuis na 2:24:16 en had er 50,73 km op zitten. Een gemiddelde van 21,0 km/uur.

Ik besloot om te gaan fietsen met m'n hartslagmeter om. Ik deed daar eigenlijk niet aan, zowel met fietsen als met hardlopen niet. Ik deed na het sporten eigenlijk niets met de gegevens. Maar na een interessant gesprek met Marco gisteren, raakte ik weer wat geïnteresseerd.

- Op het vlakke zakt de meter naar 120 - 130 bmp
- Tijdens de klimmetjes stijgt de meter naar 150 - 160 bpm
- Vanaf 160 voel ik dat ik "in het rood" ga rijden.

Nou, dat weet ik dan weer. Wellicht gaat het me méér zeggen als ik de hartslagmeter vaker ga gebruiken. 'k Zal ook maar eens m'n HF max moeten gaan bepalen. Voorlopig kan ik het volgende wel hanteren:
De maximale hartslagfrequentie (HF max) = 220-leeftijd
Dat is in mijn geval dus: 220-22=198.
Nééééé, was dat maar waar, haha! Het is 220-39=181.

Erik heeft op zijn blog een stukje geschreven over hoe je je HF max kunt bepalen:
http://erikrunning.blogspot.nl/2013/10/hartslag.html

Het omslagpunt (bij hardlopen) is gelegen omstreeks 15 hartslagen per minuut onder HF max. (dus in mijn geval op 166). Hierboven kom ik dan in de zgn “uitputtingszone”. Dit punt is de overgang tussen aëroob en anaëroob. Tijdens mijn fietsrondje voelde ik dit dus bij >160bpm.

Het omslagpunt ligt bij hardlopen tussen zone 1 en 2. Trainen in zone 2 betekent trainen rondom het omslagpunt. Daarom wordt dit ook de “prestatiezone” genoemd.

Ik heb in 2010, in voorbereiding op de marathon een tijdje met een hartslagmeter gelopen: ruim een maand, tot het ding stuk ging. 
Ik heb 'm 1x tijdens een wedstrijd om gehad: tijdens de 30 van Amsterdam Noord.
Ik liep de 30 km in 2:02:44 het een gem. hartslag van 161!

hardlopen




  sportzones
% % HF
1 maximaal tempo-interval > 90 90 162
2 hard intensieve uithouding 81-90 85 153
3 gemiddeld extensieve uithouding 76-80 78 140
4 licht LSD 71-75 73 131
5 zeer licht recuperatie < 70 70 126






fietsen




  sportzones
% % HF
1 maximaal weerstandtraining > 91 91 164
2 hard Tempo-duur helling 88-91 89 160
3 hard Tempo-duur vlak 84-87 85 153
4 > gemiddeld intensieve uithouding 73-83 78 140
5 gemiddeld extensieve uithouding 69-72 70 126
6 licht LSD 66-68 67 121
7 zeer licht recuperatie < 65 65 117

NOG WAT THEORIE: HET “IDEALE TEMPO” (WAT HARDLOPEN BETREFT)
In welk tempo moet ik trainen om mijn conditie en mijn loopprestatie tot het uiterste te ontwikkelen?

Je kunt je maximale zuurstofopname (VO2 max) vergroten.
VO2 max-tempo.
De aërobe capaciteit van een atleet wordt vaak uitgedrukt in VO2 max: De maximale zuurstofopname, of het maximale zuurstofgebruik.
Je VO2max-tempo is een tempo dat je gedurende 12 minuten moet kunnen volhouden.
Een mooie test is de Coopertest.
Als je in je VO2max-tempo loopt, moet je polsslag zijn maximum bereiken. (181 dus in mijn geval).
Om je VO2 max te verhogen, kun je trainen dmv lange herhalingen in een tempo dat hóger ligt dan je normale 10 km tempo.

Je kunt het punt verschuiven waarop je melkzuurdrempel (het rendament van je spieren) vermindert.
LT-tempo
Hoe hoger je melkzuurdrempel, hoe sneller je kunt lopen zonder je spieren verzuren.
Je kunt je melkzuurdrempel verhogen door in je “melkzuurdrempeltempo” te lopen.
Je melkzuurtempo = Lactate Treshold tempo = LT-tempo.
Om je Lt tempo te verhogen kun je 20 tot 60 minuten lopen in een tempo dat iets trager is dan je 10 km tempo.
Bijv 1,5 km opwarmen, 6 km LT-tempo, 1,5 km afkoelen.

Je kunt je uithoudingsvermogen vergroten door (trage) duurlopen. LSD-tempo
Het geheim is om het LANGZAAMSTE tempo vinden dat tóch nog aërobe voordelen oplevert.

10 km
VO2 max
LT
LSD
tempo
tempo
tempo
tempo
(minuten)
(min p km)
(min p km)
(min p km)
31
2;55
3;20
4;09
32
3;00
3;26
4;16
33
3;05
3;32
4;24
34
3;11
3;38
4;32
35
3;16
3;44
4;39
36
3;22
3;51
4;47
37
3;27
3;57
4;54
38
3;32
4;03
5;01
39
3;38
4;09
5;09
40
3;43
4;15
5;16
41
3;49
4;21
5;24
42
3;54
4;27
5;31
43
3;59
4;33
5;38
44
4;04
4;39
5;46
45
4;10
4;45
5;53

12 opmerkingen:

  1. Robin #stonewayNL2 januari 2014 om 23:35

    Ik lees regelmatig je blog en leef regelmatig met jou en je blessures mee. Maar van dit stukje steek rik echt nog wat op. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robin,
    Leuk om je reactie te lezen!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De berekening van de hartslag o.b.v. 220 - leeftijd is nogal onbetrouwbaar. Die van mij zou dan 175 'moeten' zijn, maar ligt een stuk hoger. Beter is om een keer te testen (verschillende manieren voor, ik had er een paar verzameld op http://erikrunning.blogspot.nl/2013/10/hartslag.html). Maar ook dan is het lastig genoeg om in de buurt van de max. te komen, want je moet je het snot voor de ogen lopen en dan nog harder om daar te komen...

    Maar pittige ronde denk ik 50 km op de mtb? Goed bezig !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet dat de berekening onbetrouwbaar is, maar voorlopig heb ik nog geen andere berekeningen en moet ik het er mee doen. Ik vermoed dat mijn HF max hoger ligt en wil dat graag eens testen. Al is het maar dat dat betekent dat ik dan weer "het snot voor de ogen" KAN lopen, haha!
    (En tot die tijd houd ik het bij "het snot voor de ogen" trappen).

    ps: Ik zet jouw link op mijn blogpost erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb in 2010, in voorbereiding op de marathon een tijdje met een hartslagmeter gelopen: ruim een maand, tot het ding stuk ging.
    Ik heb 'm 1x tijdens een wedstrijd om gehad: tijdens de 30 van Amsterdam Noord.
    Ik liep de 30 km in 2:02:44 het een gem. hartslag van 161!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De 30 van Schoorl (2012: 2u04) liep ik met een ghs van 166 en een max van 187, maar die max was zo idioot hoog voor een 30 km omdat ik een eindsprint deed van een km op het halve marathonpunt. En dat kwam dan weer omdat ik dacht dat ik de splitsing hm/30 al voor bij was. Dan maar een snelle hm dacht ik, haha. Vervolgens 3 km bijkomen, omdat de splitsing alsnog kwam...

      Verwijderen
    2. Met zulke ghs-en (jouw 166 en mijn 161) tijdens 30 km's, kan het toch niet anders dan dat de HF max hoger ligt?? Volgens mij zou 190 reëler zijn.
      Jouw sprint in Schoorl bevestigt dit voor jou in ieder geval!!

      Verwijderen
    3. Ik reken met een max. van 188 in mijn Polar. Het hoeft niet persé zo te zijn dat mijn max. hoger ligt dan de jouwe. Een ghs zegt wel iets, maar niet alles. Het is ook afhankelijk op hoeveel % van je max. je een wedstrijd kunt lopen (omslagpunt). Ik heb laatst een wedstrijd gelopen met een ghs van 170, terwijl mijn max echt niet gestegen is :-). Maar ik hield het langer vol om 'tegen de max wedstrijd-inspanning' aan te lopen. En ik vermoed dat jij - als je de km's uit zou (kunnen) breiden - nog veel harder kan gaan dan je tot nu toe gedaan hebt... Je loopt zo makkelijk...

      Verwijderen
    4. Je schreef: "... Je loopt zo makkelijk...".
      Wat loopstijl betreft waarschijnlijk wel, ja. Maar wat de benen betreft doe ik iets toch niet helemaal goed. Ik vermoed trouwens steeds sterker dat het met m'n (onder)rug te maken heeft.

      Verwijderen
  6. Als je weer het snot voor de ogen KAN lopen, wil ik wel eens samen met je zo'n max. training doen, als je dat wilt. (in je eentje is dat bijna niet op te brengen...). Wil mijn max zelf ook wel weer eens testen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me héél leuk om te doen!
      (en het gaat er ook echt wel van komen, hoor!)

      Verwijderen
  7. Mijn opa houdt van sporten maar moet wel oppassen op zijn hartslag, daarom heeft hij een hartslagmeter voor zijn verjaardag gehad zodat hij alsnog kan sporten en ook tegelijk zijn hartslag kan bekijken, hierdoor weet hij wanneer hij moet stoppen. De hartslagmeter geeft de hoge en lage grens van de hartslag aan door middel van een alarm dus dat is ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen