Pagina's

zaterdag 12 oktober 2013

Verliefd! Op de Exmoor!

Ik ben verliefd! En wel op de Exmoor pony's.
Dat zijn de paarden die vrij rondlopen in "ons" Noordhollands Duinreservaat.
Ik kom ze de laatste tijd zo vaak tegen. Nu wilde ik weleens weten om welke soort het gaat.
Ik dacht eerst aan Konik paarden, maar die zijn veel lichter van kleur.

Op de site van PWN kwam ik er na wat speurwerk eindelijk achter: de Exmoor pony's!
Ze zijn zóó mooi om te zien, juist doordat ze vrij rondlopen en je ze niet altijd tegenkomt.
Iedere keer hoop ik ze tegen te komen. Zal het wel, niet, wel, ...
En dat maakt het juist zo spannend en leuk. En dat maakt de paarden zo mooi!


Deze kleine pony is een van de oudste ponyrassen met nog echt Tarpanbloed. Hij is intelligent en dapperder dan de meeste paarden. De Exmoor leeft in moerasgebieden in Engeland.

In grotten worden vaak tekeningen van Exmoor pony’s teruggevonden. Dit betekent dat deze pony’s al heel lang bestaan! Onderzoekers hebben fossielen gevonden van Exmoor pony’s in Alaska. Toen de oceanen bevroren waren, kon de Exmoor zo naar Engeland lopen. Omdat hij heel dapper en sterk is, werd hij gebruikt als oorlogspony, jachtpony en landbouwpony. Exmoor pony’s zijn door de eeuwen heen heel weinig veranderd. Ze zijn weinig gekruist met andere pony’s en hebben daardoor zuiver bloed.

De Exmoor wordt in Nederland gebruikt om gras kort te houden in natuurgebieden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten