Pagina's

zondag 16 juni 2013

Marquetteloop

Vanmorgen om 07.30u. ging de wekker. De kinderen waren al wakker en konden niet wachten om naar beneden te gaan. Daar wachtte poes Aagje namelijk, onze nieuwste aanwinst (sinds gisteren).
Ze moesten van José meteen weer naar boven, want het is vaderdag. Ik werd flink verwend met prachtige, zelfgemaakte cadeautjes.

Daarna was het douchen, ontbijten en in sportkleding naar Heemskerk, voor een "Marquetteloop dag"! Om 10.15u ging José met Robin en Kane de KidsRun lopen. Robin ook? Ja, Robin ook. Ze wilde toch heel graag een medaille winnen: dat haalde haar over de streep. Ik vond het wel goed dat ze er zelf voor heeft gekozen! Wat een prachtig gezicht was dat, zeg! Ik stond als een trotse papa aan de kant. Wat liepen ze goed!! En alle drie hadden ze een smile van oor tot oor. Ik dus óók!
Kane voorop (met witte hoofdband) en José met Robin erachter
Na afloop trots met de medailles!
Na afloop ging José met de kinderen naar huis, om vervolgens alle drie om 12.15u op de hoek van de Noordermaatweg te staan om mij aan te moedigen.
Ondertussen kwam ik Chris en Ron tegen. Chris ging voor de 7km en Ron voor de 14.
Ook Marco en Erik waren inmiddels gearriveerd. Nog even wat warmlopen en kletsen en toen naar het startvak. In het startvak meer bekende gezichten: oa Ralph, Johan en Jaap.

Om 12.15u klonk het startschot. Meteen probeerde ik Jaap en Johan op te zoeken. Het was goed te merken dat iedereen zich aan het positioneren was, die eerste kilometers gingen eigenlijk wat te snel. Al gauw hadden we een soort treintje gevormd. Na de DCD loop, voor de tweede maal  als de 3J's gelopen, met Jaap als kapitein. Erik zat er ook bij, leuk. Het eerste deel hadden we de wind in de rug, maar we wisten dat de "klapper" nog moest komen. Want na de snelle start, moesten we linksaf, de Noordermaatweg op. En daar hadden we de wind serieus tegen. De wind was gelukkig niet ZW 6, maar toch zeker wel ZW 4 à 5.
Het treintje draaide moeizaam. Niet iedereen nam over en ook niet even lang. De één kon niet, de ander wilde niet. Wellicht ook iets te veel lopers (zo'n 10 man), waardoor het tempo wat fluctueerde. Dit vond Jaap ook, want hij was continu bezig met de mensen aan te sporen om mee te draaien: iedereen diende wat Jaap betreft zijn/haar aandeel in het kopwerk te nemen.

Aan het einde van de Noordermaat zag ik José en de kinderen staan. Daar sloegen we linksaf, nog steeds op open terrein en nog steeds tegen de wind in. Ook op de Rijksstraatweg hadden we de wind bepaald niet mee. Pas op de Marquettelaan (waar we weer beschut liepen) hadden we wind in de rug.
Dat was wel even lekker. Zo, het eerste rondje van 7 km zat er op.

Ronde 2 kon beginnen. We waren nog met z'n zessen: de 3J's, de latere winnares bij de dames en 2 voor mij onbekende lopers.
Voor ons liep een renner in een rood shirt: hij vormde in de tweede ronde ons mikpunt. Langzaam maar zeker liepen we op hem in (uiteindelijk pakten we hem halverwege de laatste ronde).
De tweede ronde verliep niet sneller (langzamer zelfs), maar wel constanter. Ons treintje werkte nu een stuk beter samen. De 3J's en één van de onbekenden rouleerden mooi kop over kop. De andere onbekende niet, maar hij moest spoedig lossen.
Weer trokken we langs José (waar ik natuurlijk wel even de kop nam) en richting Marquettelaan. Daar konden we weer wat op adem komen en zag ik ook m'n moeder met Piet staan: leuk! Na dit tweede rondje stopte Jaap er mee, hij wilde zich sparen voor een voor hem belangrijkere wedstrijd volgende week.

Ronde 3 ving aan. We liepen nu nog met z'n vieren. Drie mannen en een dame, Nadja Wijenberg. De mannen verrichtten het kopwerk: Nadja bleef heerlijk achter ons en had zo drie prima tempomakers voor zich. Het tempo was constant, maar het werd nu wel zwaarder en moeizamer. Na de derde keer Noordermaat begon het beuken tegen de wind in z'n tol wat te eisen. Maar ... het was niet ver meer!
Op de Rijksstraatweg versnelde Johan Neve wat, maar bleven we met z'n vieren. Toen linksaf, de Marquettelaan in. In de bocht, waar Johan nogmaals aanzette (hij heeft heel goed gelopen), verloor ik drie meter en dat kreeg ik niet meer dicht. Het werden er vier, vijf en meer ... En opeens was ik er dus af: ik moest passen! Jammer, want Nadja finishte in 1.23.00, Johan Neve in 1.23.02 en ik kwam in 1.23.20 over de finish (dit is de netto tijd op de site met uitslagen, m'n eigen klokje drukte ik te laat uit). Toch wel 18 seconden verloren op de Marquettelaan.
Wel in een nieuw pr (een half minuutje eraf gesnoept), maar toch ...
Gek eigenlijk, tijdens de laatste twee wedstrijden liep ik een pr, waar ik toch niet super blij mee was. Netto eindtijd: 1.23.20 / 1e ronde: 0.27.16 / 2e ronde: 0.28.07 / 3e ronde: 0.27.59

Door de "zuidwester" wist ik vooraf al dat 1.22.00 een moeilijk verhaal zou worden, maar ik was toch wel graag onder de 1.23.00 geëindigd. Maar ondanks dat ik niet de tijd heb gelopen die ik hoopte, vond ik het wel een mooie loop. Wat eindtijd betreft zat er vandaag gewoon niet veel meer in.
Het lopen tegen de wind in was wel heel gaaf, hoor! En dus ben ik toch een tevreden mens, ondanks startnummer 13!


prachtig hoe Kane naar ons kijkt. Ik loop in 4e positie


2 opmerkingen:

  1. Zeker gezien de omstandigheden heb je sterk gelopen! Als je met deze wind en 3 x Noordermaatweg toch een pr loopt, doe je het echt niet verkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk ook wel dat de tevredenheid zal overheersen, Erik.

    BeantwoordenVerwijderen